أو تعليق من محمد رمضان على أزمة بيومي فؤاد مع محمد سلام

فن ومشاهير

محمد رمضان يدعو إلى الرأفة بحال بيومي فؤاد ويؤكد: لم يخطئ محمد سلام

8 تشرين الثاني 2023 17:16

أكد الفنان محمد رمضان على دعمه الكبير لزميليه " بيومي فؤاد" و" محمد سلام"، وطلب من النشطاء على السوشيال ميديا التوقف عن جلد كل واحد منهما ضد الآخر.

محمد رمضان يعلق على أزمة بيومي فؤاد مع محمد سلام

وقال النجم المصري محمد رمضان في فيديو عبر حسابه الشخصي في تطبيق INSTAGRAM: " حتى لو في زلة لسان.. فنحن منقول ربنا لا تؤاخذنا إذا أخطأنا ونحن عم نصلي.. وربنا بسامحنا".

وتابع: "عملوا فيه الاتنين عشان نكون قاسيين سواء على سلام أو على فؤاد.. إيه اللي عملوا؟.. وإيه الأخبار اللي أنا بأسمع عنها.. طبعاً إن شاء الله تكون كلها إشاعات إن محمد سلام مش ها يشتغل ومش عارف إيه.. لأ ولا حد سيسمح بهذا.. نحن كفنانين مش سنسمح ولا الجمهور راح يسمح بهذا..".

وأردف: " ومش هنسمح كمان بأنه بيومي فؤاد يقفل الكومنتات عشان ما يشوف التعليقات الوحشة.. وأنا أفتخر بزملتهم هما الاتنين، وولا واحد فيهم غلط".

وانقسمت على إثره تعليقات الجمهور بين متهم النجم المصري محمد رمضان بالتسلق على أزمات زملائه والمواضيع الرائجة وبين ناقد له بسبب دفاعه عن بيومي فؤاد، في حين أوضح خطأ الأخير وأسباب الهجوم عليه بخلاف محمد سلام.

ومما كتبوه: " أسرع راكب أمواج شفتوا بحياتي"، و" الحيادية أجبن موقف.. ترى بيومي غلط ونص ومحمد سلام ما حد هاجمه هو على حق"، و" بيومي غلط طبعاً.. إنسى موقفه وخليه على جنب.. كان المفروض يحترم موقف زميله وما يطلع يتكلم عليه ويصغر منه في دولة تانية وعلى مسرحها وفي تصوير كمان.. الحيادية عمرها ما كانت صح الموقف الرمادي في الظروف ده سلبية هادمه وضد الصح".

وجاء أيضاً: " بيومي لو سكت يا عزبزي.. لو عمل المسرحية وقدم فنه اللي بيتكلم عليه ومن سكات روَّح بيتهم كان ماحدش عملوا علاقة.. على افتراض أنه كلامك صح كان المفروض يحترم موقف زميله وما يطلعش يتكلم عليه على المسرح لجمهوره وقدام التصوير اللي سيتذاع في كل القنوات وعلى مسرح بلد تاني".

محمد رمضان يدعم القضية الفلسطينية

وكان النجم محمد رمضان، قد أعلن عن دعمه للقضية الفلسطينية وتبرعه بالمساعدات العينية لصالح أهالي قطاع غزة، من خلال التبرع لمنظمة الهلال الأحمر المصري.

النهضة نيوز