بدون خشوع .. شيرين عبد الوهاب تثير الجدل بحديثها عن الصلاة

شيرين عبد الوهاب

أثارت المطربة المصرية شيرين عبد الوهاب جدل واسع من جديد بعد حديثها عن الصلاة وتأديتها لها بدون خشوع أو تركيز في معنى الآيات على حد قولها.

وجاءت تصريحات شيرين عبد الوهاب بعد فترة غياب لتتسبب في نشوب حرب كلامية عنيفة بين جمهورها الذي انقسم لمؤيد ومعارض.

وقالت شيرين عبد الوهاب في تغريدات متتالية عبر حسابها الشخصي على توتير جاء فيها: ”بشكر الظروف اللي إحنا فيها بالرغم من قسوتها عشان نقعد في البيت ونقرب من أهالينا ونشوف ولادنا.. أنا ما بحبش أتكلم عن صلاتي عشان دي حاجة بيني وبين ربنا، بس أنا حاسة إن الناس اتغيرت، الحاجة الحلوة اللي فيهم ابتدت تطلع وأولهم أنا“.

ثم ألحقتها شرين عبد الوهاب بتغريدة أخرى كتب فيها: ”‏زمان كنت بقول الآيات وأنا مش بركز فيها دلوقتي وأنا بركز في الآيات لآخرها بحس إن ربنا بيشفيني وبيداوي كل حاجة حاسة بيها، أنا بقول ده ومش خايفة من التعليقات اللي هتيجي“.

وأضافت شيرين هبد الوهاب: ”‏أنا نفسي كله يحس الإحساس اللي كنت حاساه وأنا بصلي صلاة المغرب والسنة، متعة تانية أحلى من أي سفرية أو أي سهرة. ربنا يثبتنا ويعدينا من اللي إحنا فيه ويا رب ما نتغيرش ونفتكر اللي إحنا فيه دلوقتي ده“.

وبعد تغريدات شيرين عبد الوهاب تفاعل عدد كبير من الجمهور مع منشوراتها، وسط ردود مختلفة، حيث سخر البعض من شيرين عبد الوهاب، في حين دافع آخرون عنها بالقول أن صلاتها بينها وبين ربها، ولا يجوز السخرية من شيرين عبد الوهاب على الإطلاق.

النهضة نيوز