مصر: ارتفاع أسعار الكهرباء

2018/06/13 - 12:52:39pm   

 

 

في سياق خفض الدعم المرتبط ببرنامج قرض من صندوق النقض الدولي بقيمة 12 مليار دولار، رفعت مصر أسعار الكهرباء نحو 26 بالمئة على أن تبدأ من الأول من تموز/يوليو، وفق ما أعلن وزير الكهرباء المصري محمد شاكر أمس.

وتطال الزيادة على تعرفة الكهرباء المنازل والمؤسسات في المناطق الصناعية، بعدما رفعت الحكومة المصرية أسعار المياه في بداية شهر رمضان الجاري.

وتتطلع الحكومة لخفض الدعم الذي تستخدمه لإبقاء أسعار الطاقة للمستهلكين منخفضة، في إطار جهود لتحسين الأوضاع المالية العامة، وقالت من قبل إنه سيلغَى تماما بنهاية السنة المالية 2021-2022.    

وكان شاكر قد قال إن خفض دعم الكهرباء بنسبة 47% في موازنة العام المالي المقبل سيشمل شرائح الاستهلاك كافة.

وأعلنت الحكومة المصرية في أوقات سابقة أنها سترفع الدعم تدريجيا عن الكهرباء والمشتقات النفطية، في إطار برنامج إصلاح اقتصادي مدعوم من صندوق النقد الدولي بقرض بقيمة 12 بليون دولار.

نسبة الزيادة الأكبر في شرائح استخدام الكهرباء وصلت إلى نحو 70 في المئة لكنها كانت على حساب الفقراء الأقل استهلاكا للكهرباء.

وأدى ارتفاع أسعار الكهرباء إلى غضب عارم على مواقع التواصل الاجتماعي وأصبح هاشتاغ #الكهرباء الأعلى تداولًا على "تويتر" بعد إعلان القرار.

وفيما يلي عيّنة عن أبرز التغريدات الغاضبة حيال القرار المصري:

أبو دياب: #الكهرباء
الصب فى مصلحة المواطن بدأ قبل الموعد المحدد دون أن يجهز المواطن مصلحته

رحمة السيد: الناس مش هتنشغل ببساطه لان دي حاجه انت بتعاني منها كل يوم مع زياده اسعار المصنوعات المتعلقه بالكهرباء والفاتوره بتاعه اخر الشهر اللي بتدفعها يعني غلاء وقرف متعايش معاه يبقي ازاي هتنساه #الكهرباء

محمد رضا:
انا من كتر الغلاء موش عاوز السنة الجاية تيجي عشان هي سنة التخرج .. موش عارف انا كشاب هشتغل ازاي في بلد مفيش فيها شغل و لو اشتغلت مرتبي هيقضي موصلات و قوت يومي !! رفقا بشباب مصر نظرة ليهم .. للعلم انا هكون خريج هندسة للاسف كلها محصلة بعضها #xde14;#xde14; #الكهرباء

صاير غريب:
#الكهرباء
يا أخى أقسم بالله نص الشعب المصرى بيشتغل براتب 1500 جنيه وعنده عيال وزوجه وايجار ومدارس ومواصلات علشان يروح الدوام ... ده يجيب منين يدفع كهرباء ومياه وغاز فواتيرهم بقت تسلخ لحم الفقير .. وأكثر من نص الشعب فقير والنص الآخر فى الطريق الى الفقر وحسبنا الله ونعم الوكيل

خلود سامي:
وزير #الكهرباء بيقول لولا تعديل الأسعار لتكبدت الدولة خسائر تصل لـ 109 مليارات جنيه
طيب نزلوا شوية من مرتباتكم ومرتبات القضاة والجيش وهي تعمر يا خويا