الراقصة دينا تتهم عمر كمال بـ الكذب والنفاق

فن ومشاهير

الراقصة دينا تهاجم الفنان عمر كمال وتنعته بـ الكاذب

6 آب 2022 14:19

انتقدت الراقصة والممثلة المصرية دينا، مواطنها الفنان عمر كمال على هامش تصريحاته الأخيرة حول توبته عن العمل والتعاون مع الراقصات في أعماله الغنائية المصورة القادمة، واتهمت الفنانة الاستعراضية الشهيرة مواطنها بـ الكذب والنفاق، مستغربة أقواله وتصرفاته.

الراقصة دينا وعمر كمال

وقالت في تصريحات متلفزة أدلت بها لصالح أحد البرامج الحوارية:" مش فهماه أساساً.. أنا مش فاهمة هو بقول الكلام ده ليه.. عايز يتقرب من الناس يعني.. طيب الناس بتكشف الكذاب وهو شخص كذاب..".

وتابعت:" يعني بعد ما تعمل كل اسمك من وجود رقاصة.. جاي تتنصل دلوقتي يا حبيبي.. طيب ما تروح تقعد في البيت.. ما أنت بتقعد في الفرح كل الناس بـ ترقص حواليك.. زعلان أوي من الرقص ما فيه مليون واحدة بترقص حواليك.. لا لا ما بحبش الكذب والنفاق".


تعليقات النشطاء

انقسمت تعليقات المتابعين على رد دينا المتداول من قبل الحسابات الناشطة في تطبيق INSTAGRAM، بين ناقد لكلامها ومستغرب منه وبين مؤكد على صحة ما أدلت به.

حيث كتبوا في تعليقاتهم على المنشور:" طيب صدقت اللي بيعتزل شغلة يعتزلها كاملة"، و" صح طلع على ظهور الراقصات المعفن"، و" أصبحنا في زمن الرقاصات هي اللي بتتكلم"، و" كلامها صح في تناقض بعد بـ كلامه"، و" قطع الأعناق ولا قطع الأرزاق".

وورد أيضاً:" هي وش مزعلها؟.. هو حر أغانيه وبكيفه يجيب اللي يبيه ويمنع اللي يبيه"، و" لو التصريح هذا قاله عمر دياب أكيد تطلع بـ الإعلام وتقول هو حر نظره ونحترمها بس لأنه مغني شعبي ما بقت ولا خلت".

أعمال دينا وعمر كمال

وعلى الصعيد الفني، تنافست الراقصة والممثلة المصرية دينا في سباق دراما رمضان الماضي من خلال مجموعة أعمال درامية هي:" البحث عن علا"، و" ملف سري"، و" نقل عام".

في حين كان آخر أعمال مطرب المهرجانات الشعبية عمر كمال، أغنية " حلوين أوي أوي" التي جمعته مع مواطنه المغني عبد الباسط حمودة، والتي تعاونا فيها بـ الكلمات والألحان مع عمرو قطب والتوزيع الموسيقي إسلام شيبسي والإخراج كامبا.

ويقول مطلع أغنية حلوين أوي أوي:" يا عيني إحنا أبسط خلق الله.. وأقل ناس في الدنيا دي.. تعلمنا بما يرضي الله.. تكسب قلوبنا في ثانية.. تعمل معانا الغلط.. وتفكر أنك لبط عـ السكة.. تيجي تتظبط.. وتشوف وشوشنا التانية".




النهضة نيوز